(null)
Som jag i tidigare inlägg skrivit så har vår son svår autism och för att skapa struktur och överblick av dagen använder vi ett bildschema. Många barn med autism har svårt med det abstrakta och begrepp som strax, ett ögonblick, en stund och senare ... osv det skapar osäkerhet och tar mycket onödig energi. Vi har använt bildschema hemma i ett år nu, började kort efter att Theo fick sin diagnos, han blev överlycklig när hans schema blev klart och vi såg en snabb förändring i hans vardag då han inte längre behöver oroa sig och han har en god överblick på dagen och hans energi kan läggas på annat. 
Vi gör alltid schemat för morgondagen på kvällen innan han ska sova.

Som pedagog använder jag även bildschema i förskolan och vet att det även används i många skolor. Det ger barnen en tydlig blick på dagen och det skapar en trygghet för alla barn. 
För har med särskilda behov kan man höra individuella scheman, detta har jag gjort i form av pärmar att ha på förskolan eller bildremsor att ta med ut och på utflykter för att konkretisera och skapa förståelse för aktiviteten.

Bilder gör det mer konkret och du kan välja att använda bilder, foto, text eller kombinera detta väljer du utifrån vad barnet behöver eller vill ha.

Har fått frågan" men då kan du inte vara spontan !!"
Om ditt barn inte mår bra av att vara spontan så får man välja bort det!! Allt för barnet!
I vårt fall kan vi vara spontana i många fall eftersom schemat i stort gör att energiförlusten är liten, men allt beror på dagsformen. 
Jag rekommendera bildschema både hemma och i verksamheten för jag har sett hur stora fördelar det ger! 

Bildschema

Allmänt Kommentera
(null)
Som jag i tidigare inlägg skrivit så har vår son svår autism och för att skapa struktur och överblick av dagen använder vi ett bildschema. Många barn med autism har svårt med det abstrakta och begrepp som strax, ett ögonblick, en stund och senare ... osv det skapar osäkerhet och tar mycket onödig energi. Vi har använt bildschema hemma i ett år nu, började kort efter att Theo fick sin diagnos, han blev överlycklig när hans schema blev klart och vi såg en snabb förändring i hans vardag då han inte längre behöver oroa sig och han har en god överblick på dagen och hans energi kan läggas på annat. 
Vi gör alltid schemat för morgondagen på kvällen innan han ska sova.

Som pedagog använder jag även bildschema i förskolan och vet att det även används i många skolor. Det ger barnen en tydlig blick på dagen och det skapar en trygghet för alla barn. 
För har med särskilda behov kan man höra individuella scheman, detta har jag gjort i form av pärmar att ha på förskolan eller bildremsor att ta med ut och på utflykter för att konkretisera och skapa förståelse för aktiviteten.

Bilder gör det mer konkret och du kan välja att använda bilder, foto, text eller kombinera detta väljer du utifrån vad barnet behöver eller vill ha.

Har fått frågan" men då kan du inte vara spontan !!"
Om ditt barn inte mår bra av att vara spontan så får man välja bort det!! Allt för barnet!
I vårt fall kan vi vara spontana i många fall eftersom schemat i stort gör att energiförlusten är liten, men allt beror på dagsformen. 
Jag rekommendera bildschema både hemma och i verksamheten för jag har sett hur stora fördelar det ger!