En grundförutsättning enligt mig är en trygg anknytning mellan barn och pedagog. Vad kännetecknar då en trygg anknytning? En trygg relation med ett genuint intresse för det enskilda barnet. Jag anser att en grundförutsättning för detta är att jag som pedagog förutsättningslöst visar ett intresse och en vilja att skapa en relation till barnet. Trygghet och ett tydligt förhållningssätt är centralt för att skapa en relation. Jag reflekterar ofta kring anknytning och dess betydelse för både mig som pedagog och för barnen i förskolan.
Jag lutar mig ofta på anknytningsteorin och rekommenderar varmt boken anknytning i förskolan. Den väcker långa tankar kring vikten av en bra anknytning och riskerna vid bristen av anknytning både i och utanför förskolan.
Barn är fantastiska och de anpassar sig till en ny värld dagen de börjar i förskolan. De får nya rutiner och möter en annan vardag än den de är vana vid. Nya möten med både barn, pedagoger, miljö och pedagogisk verksamhet. Det är mitt uppdrag som pedagog att göra dessa möten intressanta, inspirerande, lärorika, utmanande och trygga. Därmed anser jag att det är viktigt att vi ofta reflekterar över vårt förhållningssätt och hur vi skapar goda förutsättningar till trygga och goda anknytningar.
Ett tryggt barn kan fokusera på att leka, utvecklas och växa! Så ta er tid att satsa på att skapa goda relationer för barnens skull!
